POSIEDZENIE GMINNEGO ZESPOŁU ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO
Dodane przez Podinspektor dnia Listopada 03 2009 15:16:29
W dniu 2 listopada 2009 roku miało miejsce posiedzenie Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego zwołane przez Wójta Gminy Brzeźnica – przewodniczącego w/w zespołu – w związku z przygotowaniami służb, instytucji i straży do okresu zimowego. Uczestniczący w posiedzeniu przedstawiciele poszczególnych instytucji przedstawili zakres działań, które już zostały podjęte oraz poinformowali o pracach, które jeszcze należy przygotować w celu sprawnego funkcjonowania na wypadek wystąpienia ekstremalnych warunków zimowych w tym intensywnych opadów śniegu i długotrwałych niskich temperatur.




Rozszerzona zawartość newsa
W dniu 2 listopada 2009 roku miało miejsce posiedzenie Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego zwołane przez Wójta Gminy Brzeźnica – przewodniczącego w/w zespołu – w związku z przygotowaniami służb, instytucji i straży do okresu zimowego. Uczestniczący w posiedzeniu przedstawiciele poszczególnych instytucji przedstawili zakres działań, które już zostały podjęte oraz poinformowali o pracach, które jeszcze należy przygotować w celu sprawnego funkcjonowania na wypadek wystąpienia ekstremalnych warunków zimowych w tym intensywnych opadów śniegu i długotrwałych niskich temperatur.






Podczas posiedzenia poruszane były następujące zagadnienia:

zimowe utrzymanie dróg - Kierownik Referatu Zamówień Publicznych i Inwestycji Urzędu Gminy – Elżbieta Całus – poinformował o rozstrzygnięciu przetargu na zimowe utrzymanie dróg gminnych. Zostały przedstawione trzy rejony odśnieżania dróg, podani wykonawcy – wraz z danymi teleadresowymi – zgodnie z rozstrzygniętymi przetargami. Wykazy rejonów wraz z danymi teleadresowymi podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie zimowe dróg zostały przesłane do Komendy Powiatowej Policji oraz Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Wadowicach.

przygotowanie służb ratunkowych, policji, służb komunalnych i instytucji do katastrofalnych opadów śniegu oraz niskich temperatur:

Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej - Grzegorz Wojtas - poinformował o podjęciu działań mających na celu wsparcie rodzin o niskich dochodach. Wsparcie to polega na uruchomieniu zasiłków finansowych na zakup odzieży, obuwia, opału oraz leków. Na posiedzeniu została przedstawiona lista osób korzystających z tej pomocy. Wspólnie z przedstawicielem Policji została przedstawiona informacja o podejmowanych działań mających na celu monitorowanie rodzin gorzej sytuowanych. Kierownik poprosił także o podjęcie działań mających na celu dogrzanie oraz zapewnienie bezpieczeństwa pożarowego w mieszkaniu socjalnym na Kossowej. Realizowana jest także opieka nad osobami starszymi i schorowanymi przez siostry PCK oraz pracowników socjalnych. W sytuacji gdy będzie potrzeba ulokowania osób bezdomnych w ośrodku zapewniającym podstawowe potrzeby uruchomione zostaną procedury zapewnienia takich potrzeb w schronisku dla bezdomnych w Oświęcimiu i Krakowie. Niestety na terenie gminy nie dysponujemy takim wsparciem.

Kierownik Gminnego Zespołu Szkół – Maria Agustyniak – poinformowała, że wszystkie szkoły są przygotowane do okresu zimowego. Zostały w budynkach przeprowadzone przeglądy instalacji grzewczej oraz p.poż. W szkołach gdzie są kuchnie – są przygotowywane ciepłe posiłki. Istnieje także możliwość zwiększenia ilości ciepłych posiłków w sytuacji tego wymagającej. Szkoły w coraz to większym stopniu są doposażone w leżaki, koce – głównie na świetlicach. W sytuacji intensywnych opadów śniegu świetlice i szkoły są przygotowane do ewentualnego dłuższego przetrzymania dzieci, aż do momentu odbioru ich przez rodziców.


Przedstawiciel Komendy Powiatowej Policji w Wadowicach – st. asp. Andrzej Cholewa – przedstawił, iż działania Policji w okresie zimowym będą skupiać się także na monitorowaniu przejezdności dróg, monitorowaniu wypełniania obowiązków administratorów i właścicieli budynków związanych z odśnieżaniem, usuwaniem sopli i nawisów śnieżnych oraz na monitorowani u rodzin gorzej sytuowanych oraz miejsc w których mogą przebywać osoby bezdomne. W pierwszej kolejności w chwili potrzeby dysponowani będą do działań policjanci z Posterunku Policji w Brzeźnicy, a w drugiej kolejności z Komendy Powiatowej Policji w Wadowicach. Pan Andrzej dopytał kierownika GOPS w Brzeźnicy co w sytuacji gdy osoba bezdomna potrzebująca pomocy nie będzie mieszkańcem gminy (dość często na terenie powiatu pojawiają się osoby poruszające się z wózkami, rowerkami z całym swoim dobytkiem). Kierownik GOPS poinformował, że pomocy udzielają wszystkim osobom potrzebującym znajdującym się na terenie gminy. W późniejszym czasie występują do gminy zgodnie z ostatnim zameldowaniem takiej osoby.

Komendant Ochotniczych Straży Pożarnych – druh Zbigniew Orgal – przedstawił siły i środki jakimi możemy dysponować na terenie gminy. 10 jednostek OSP (najwięcej na terenie całego powiatu), w tym 3 w KSRG. Łącznie czynnych druhów mogących brać udział w działaniach jest 325. Oczywiście należy pamiętać, że są to ochotnicy, którzy pracują zawodowo, w dużej mierze poza granicami gminy i powiatu. Została przedstawiona liczba agregatów i pił spalinowych na wyposażeniu OSP oraz Gminnego Zakładu Usługowego. Komendant przedstawił dwa problemy z jakimi możemy się spotkać w sytuacji katastrofalnych opadów śniegu; brak możliwości suszenia przemoczonych ubrań (zwłaszcza gdy jest spora częstotliwość wyjazdów) oraz brak łańcuchów śnieżnych. Na zakończenie komendant przedstawił, że zakończony został przegląd sprzętu i remiz OSP na terenie gminy. Sprzęt jest zakonserwowany i gotowy do ewentualnego wykorzystania w porze zimowej.

Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej – st. Kpt. Paweł Kwarciak – przedstawił stan przygotowania Państwowej Straży Pożarnej oraz nawiązał do wypowiedzi swojego przedmówcy w sprawie przygotowania jednostek OSP. Poinformował, że na wyposażeniu JRG Wadowice znajdują się sanie lodowe oraz sprzęt kwatermistrzowski (leżaki, koce, śpiwory) który można wykorzystać na wypadek potrzeby organizacji zastępczych miejsc noclegowych itp. Także w sytuacji gdy będzie potrzeba zorganizowania zastępczego źródła prądu Straż Pożarna (Państwowa) podobnie zresztą jak OSP dysponuje agregatami, które można do tych celów wykorzystać. Należy tylko zapewnić elektryka, który dokona podłączenia tego agregatu do istniejącej instalacji (po wcześniejszym odpięciu zasilania zewnętrznego). Komendant w swojej prezentacji przestawił także stan prawny dotyczący wymaganych badań i przeglądów instalacji dymnych, wentylacyjnych i grzewczych.

Dyrektor Gminnego Zakładu Usługowego – Stanisław Sypuła – przedstawił, że dobiega kontrola hydrantów, które są administrowane przez w/w zakład. Ponadto podkreślił, że sieć wodna na terenie gminy Brzeźnica jest w taki sposób skonstruowana, że w chwili jakiejś awarii można przepiąć zasilanie na wodę z Gminy Spytkowice lub Skawina. Przedstawił także siły i środki jakimi dysponuje na wypadek sytuacji kryzysowych (zarówno samochody, sprzęt jak i ludzie).

Podinspektor ds. obrony cywilnej Mateusz Żukowski – poinformował, że w ostatnich dniach zostały podpisane porozumienia ze Stacją Paliw w Tłuczani na całodobowe dostarczenie paliwa na wypadek zdarzeń kryzysowych oraz Zajazdem „Gzymsik” w Wielkich Drogach na całodobowe zapewnienie wyżywienia ratownikom oraz osobom potrzebującym na wypadek zdarzeń kryzysowych w tym ewakuacji. Poinformował również, że prowadzone są działania mające na celu podpisanie porozumienie zapewniającego wypożyczenie autobusów na wypadek sytuacji kryzysowych oraz po konsultacji z kierownikiem GZU także wypożyczenia (użyczenia) beczkowozów do przewozu wody pitnej.

W porozumieniu z Komendą Powiatową PSP, Urząd Gminy w Brzeźnicy podejmie akcję profilaktyczną zmierzającą do uświadomienia właścicieli budynków i administratorów o ich obowiązkach zgodnych z ustawą o utrzymaniu porządku i czystości w gminie w zakresie odśnieżania chodników przez właścicieli posesji oraz akcję przeciwdziałania zaczadzeniom się dwutlenkiem węgla.


Na zakończenie Wójt Gminy Brzeźncia – Bogusław Antos – podziękował wszystkim za spotkanie oraz za podjęcie tych wszystkich działań mających na celu zadbanie o bezpieczeństwo mieszkańców oraz osób przebywających na terenie gminy.